Gry komputerowe kiedyś i dziś
#5
Jasne, kiedyś trawa była bardziej zielona, cycki napotykanych dziewoi większe, a polityka bardziej racjonalna. Nie to co teraz.

Obecnie żyjemy w najlepszej możliwej epoce jeśli chodzi o tworzenie gier. Każdy odpowiednio zdeterminowany zespół jest w stanie korzystając z odpowiednich narzędzi taką grę, jaką sobie wymarzy.

W połowie lat '90 i na początku poprzedniej dekady to praktycznie nie istniało. Internet raczkował, pomocy było tyle co kot napłakał, a powszechnie dostępne open source istniało w mokrych snach Stallmana. Twórcy nie mieli możliwości stworzenia gier na miarę dużych studiów i nie mieli możliwości wypromowania się, nie było na to kasy. MODY - kiedyś dostanie jakiegoś moda graniczyło z cudem, teraz do każdej gry która na to pozwala masz tryliard cholernych modów. Są nawet gry, które istnieją tylko po to, żeby robić za podstawkę pod mody (fallout, mount and blade, Unreal).

A dzisiaj? Klik, unity! Klik, Kicksater\patreon! Klik, steam greenlight!
Oczywiście te biedne studia indie nie dościgną profesjonalistów i muszą pójść z swoją wizją na ustępstwa, ale są w stanie z nimi realnie konkurować. Przebija się jeden na tysiąc? To i tak naprawdę dużo.

Przykłady naprawdę dobrych gier które wyszły stosunkowo niedawno? Company of Heroes, Hotline Miami, Age of Decadency, Wiedźmin 3, Red Orchestra 2, Dishonored (bije thiefy na głowę), Bioshock:Infinite, Civilization V, Mass Effect 2, RTS spod szyldu Europy universalis, Magicka, Diablo 3, Starcraft 2, Valiant hearts, Raymany, Xeonauts (jakiś facet zobaczył nowego Xcoma, stwierdził że to fuszerka i zrobił własnego, znacznie lepszego, w 2D), Elite:dangerous.. kurde, mógłbym tak wymieniać cały dzień. Każdy może zrobić grę, a duże studia miewają bardzo porządne przebłyski.

Wolę Bulletstorma od Unreala (zwanego też jako symulator baletu 1998) i jestem z tego dumny (to prawie jak gejowski coming out, he he he). A brutal doom z modem na patyk do selfie to już mistrzostwo świata, gra dekady, a może nawet dwudziestolecia, jednak nie zapominajmy że brutal doom to NOWY mod do dooma, a gdyby powstał w 1997 to prawdopodobnie zaginąłby w mrokach dziejów. System shock 2 był świetny w wspomnieniach, ale po powrocie okazał się brzydkim, zagliczowanym symulatorem walenia kluczem francuskim wszystkiego co się rusza, BO HURR DURR SAMOTNOŚĆ W PRZESTRZENI KOSMICZNEJ.
Nie zapomnijmy jednak o Shodan.
Shodan dalej wymiata.
Chyba najlepszy... hmm.. zły? W grach komputerowych które nie składają się z tony tekstu.
Deus Ex dalej daje radę.

Blitzkrieg dobry? To zagraj w CoHa. Zmienisz zdanie.

Chemik może sobie mówić co chce, ale Heroes V podciągnął formułę trójki do mistrzostwa.

Gatunek klasycznych cRPG przeżywa największy boom od drugiej połowy lat '90 - Pillars of Eternity, wspomniane Age of Decadence, Wasteland 2, Shadowrun, tysiące gier tak hardkorowych, że nie ruszę ich kijem bo przestanę mówić po ludzku (Serpent of the Swaglands, albo coś), a niedługo będzie NUMERIA, KURDE, TORMENT, którą jaram się jak Corsa w zaspie. Oglądałem wszystkie dostępne wywiady i gameplaye - i jeśli to nie wyjdzie, to kupię sobie rewolwer i wpakuję kulę w łeb, bo jeśli grupa zdeterminowanych ludzi, dobrze zorganizowanych, wiedzących co i jak robić, wspartych kilkunastoma latami przemyśleń i MASĄ DOŚWIADCZENIA, nie jest w stanie napisać dobrej historii, to nic nie ma sensu rainderp. W ciągu ostatnich 15 lat nie powstało tyle zarąbistych cRPGów co teraz.

To teraz łyżka dziegciu - dzisiaj DUŻYCH gier nie tworzą studia, a marketingowcy danej marki. Spójrzcie sobie na serię assasins creed albo Fallouta 4 - kupione recenzje, sztuczny hype, w reklamę władowano stokrotność tego co w produkcję, sprawiając że gry przeciętne sprzedają się gorzej niż wybitne. Dział marketingu produkuje kasę, kręcąc rekordy sprzedaży już w cholernych pre-orderach. Z drugiej strony - sięgnijcie po jakiegoś CD-Actiona sprzed 15 lat i powiedzcie mi, ile macie genialnych zapamiętanych tytułów, a ile totalnego crapu. ZRÓB TO. ZRÓB TO TERAZ, NIE BĄDŹ LENIWCEM.
Odpowiedz
 Marchewkę przyznali   Seluna(+1)



Wiadomości w tym wątku
Gry komputerowe kiedyś i dziś - przez Kamil-Maciej - 14-11-2015, 19:04
RE: Gry komputerowe kiedyś i dziś - przez Pancerny - 15-11-2015, 00:47
RE: Gry komputerowe kiedyś i dziś - przez Irwin - 15-11-2015, 03:11
RE: Gry komputerowe kiedyś i dziś - przez Ślimak - 17-01-2016, 03:48
RE: Gry komputerowe kiedyś i dziś - przez Irwin - 17-01-2016, 10:52
RE: Gry komputerowe kiedyś i dziś - przez Ślimak - 24-01-2016, 20:15
RE: Gry komputerowe kiedyś i dziś - przez Irwin - 25-01-2016, 12:09
RE: Gry komputerowe kiedyś i dziś - przez Irwin - 25-01-2016, 21:31



Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Silnik Mybb   MasterStyle By Wojtas (Krugerz)
Polskie tłumaczenie     Mybboard.pl